Bánki Donát élete és munkássága
"Jellemeznem kellene Bánkit, a tudóst, a zseniális gépkonstruktőrt, a kitűnő tanárt, a kiváló szakírót, a mintaszerű kollégát és last not last: a nemes lelkű embert, az őszinteségnek és igazságosságnak ezt a melegszívű apostolát, akit követendő példaként állíthatunk arra a piedesztálra, amelyen csak az ország legjobbjainak van helye."
Schimanek Emil
Löwinger Donát 1859. június 6-án született a mai Komárom-Esztergom megyei Bakonybánk községben. Elemi és részben középiskolai tanulmányait magántanulóként végezte, apja (Löwinger Ignác) felügyelete mellett, és Pápán vizsgázott. Ezt követően a budapesti Főreálban fejezte be a középiskolai tanulmányait. A budapesti József Műegyetemen folytatott gépészmérnöki tanulmányokat és 1893. február 9-én szerez gépészmérnöki oklevelet. Nevét egyetemista korában, 1879-ben változtatta Löwingerrol Bánkira - szülőföldjére utalóan.
1880-ban elnyerte a Műegyetem 100 Ft-os pályadíját egy gázmotorról írt dolgozatával.
1881-től 1882-ig konstruktőrként dolgozott a Magyar Királyi Államvasúti Gépgyárban.
1882-től 1899-ig konstruktőrként kezdve és főmérnökként befejezve a Ganz és Társa Vasöntő- és Gépgyárban. Itt nagy sikert ért el a gabonaelevátor megtervezésével és a Mechwart-eke áttervezésével.
1887-ben a Magyar Mérnök- és Építész-Egylet az egyedi elgondolású dinamométeréért a Hollán-díj második fokozatával tüntette ki.
1888 és 1896 között dolgozott együtt Csonka Jánossal, amelynek eredményeképpen több közös találmányt jelentettek be.
1893-ban a gázmotorok elméletéért az Magyar Mérnök- és Építész-Egylet a Hollán-díj első fokozatával jutalmazta.
1893-ban készült az első Bánki-Csonka-féle benzinporlasztó, amely fél évvel megelőzte a Maybach karburátorának szabadalmi bejelentését
1894-ben szabadalmaztatja az első nagynyomású robbanó motorját, amely a Bánki-motor nevet kapja, továbbá elkészít egy kéthengeres, vízhűtéses és függő szelepekkel ellátott motorkerékpárt.
1898-ban szabadalmaztatja a vízbefecskendezéses motorját.
1899-ben kinevezik a budapesti József Műegyetem II. Gépszerkezettani (Gépelemek és Emelőgépek) Tanszékének az élére, de már egy év múlva a III. Gépszerkezettani Tanszék (Hidraulika és Hidrogépek) vezetését veszi át. Az előadásai alapján több egyetemi jegyzetet is megjelentetnek a jövőben. A következő években több külföldi tanulmányúton is részt vesz és sok rangos előadáson publikál.
1901-ben foglalkozni kezd a gőzturbinák kérdéseivel.
1902-ben elkészül az első saját autója, amely első kerék meghajtású.
1909-ben egy új repülőgép-stabilizátort szabadalmaztat.
1911-ben a Magyar Tudományos Akadémia levelező tagjai közé választja.
1914-től 1916-ig a budapesti József Műegyetem Gépészmérnöki Osztály, ma Kar, dékánja.
1917-ben a Magyar Mérnök-és Építész-Egylet az "Energiaaátalakulások folyadékokban" című könyvét Cserháti-pályadíjjal és a legmagasabb kitüntetéssel, aranyéremmel jutalmazza. Továbbá ebben az évben ismertette az "Új vízturbina" című cikkben az új találmányát, a híressé vált Bánki-turbinát. Lényegében a Michell-turbina elvén működő, de egyszerűbb szerkezeti megoldásokkal elkészített turbina.
1918-ban tervet dolgozott ki a Vaskapu Vízerőmű megépítésére
1922-ben Budapesten, 63 éves korában elhunyt.
"Bánki Donát a legnagyobbak közül való volt: a Siemensek, a Carnot-k, a Poncelet-k, a Grashof-ok fajtájából. Nevét ismerik és tisztelettel említik az összes művelt nemzetek gépészmérnökei ... ... A kép, melyet Bánkiról, mint emberről festünk, nem lenne teljes, ha ki nem emelnőnk azt a nagy szívjóságot, mely egész lényéből áradt, és amely megfogott és meghatott mindenkit, aki ismerte. A nagy tudós egyben a legjobb ember is volt. Mi sem állott tőle távolabb, mint a nagyképű póz. A nagyelméjű kutató férfiban, ki a tudományban a legnehezebb és legfogósabb problémákkal bírkózott, egy gyermek szeretetreméltósága és naivan meleg kedélye lakozott. Koporsójánál a tudományos világ meghajtotta lobogóját a nagy tudós előtt, barátainak és tanítványainak szemében pedig ott ragyog a könny, mely a páratlanul jó embert siratta."
Sasvári Géza