A tanév rendje
- Jogszabályi háttér
- A szakképzésről szóló 2019. évi LXXX. törvény
- A szakképzésről szóló törvény végrehajtásáról szóló 12/2020. (II. 7.) Korm. rendelet
- A Kultúráért és innovációért felelős miniszter 8/2025.(VII.17.) KIM rendelete a 2025/2026. tanév szakképzésben alkalmazandó rendjéről
- A belügyminiszter 27/2025. (VII.24.) BM rendelete a 2025/2026. tanév rendjéről
- Bevezetés
Az intézmény feladata nem kevesebb, mint alkalmassá tenni a tanulókat arra, hogy be tudjanak illeszkedni a társadalomba és a munkaerőpiac számára értékes személyekké váljanak. Az iskolában a szakmai tudás mellett törekedni kell arra, hogy a munkaerőpiac által keresett kompetenciákat tudatosítsuk és a tanulóknak átadjuk. Meg kell tanítani a tanulókat arra is, hogy képesek legyenek bekapcsolódni az élethosszig tanulás (life long learning) folyamatába Ezért intézményünk pedagógusainak kiemelt feladata, hogy folyamatos módszertani megújulással, hatékonyabb oktató- nevelő munkával, hasznosítható tudást nyújtsanak tanulóinknak. Kialakítsák diákjainkban az állandó szakmai fejlődés igényét, hogy a társadalom és a munkaerőpiac értékes tagjai lehessenek. Oktató munkánk során:
- felelősek vagyunk azért, hogy tanulóink mindig a legjobb oktatásban részesüljenek, hogy tanulmányaik végeztével aktív tagjai- munkavállalói legyenek a társadalomnak.
- mindig figyelembe kell vegyük a város és a régió munkaerő piaci elvárásait
- a hatékony és modern oktatás érdekében együttműködünk a térség gazdasági szereplőivel
- növelni kívánjuk a munkaerő piaci részesedésünket
- törekednünk kell arra, hogy oktatóink folyamatosan képezzék magukat, fejlesszék szakmai tudásukat
- törekednünk kell arra, hogy a XXI. század elvárásainak megfelelően élményalapú- projektmódszerekkel végrehajtott oktató- nevelő technikákat alkalmazzunk.
Szorosabbra kell fűzni a munkaközösségek szakmai együttműködését, hogy a kialakult „jó gyakorlatoknak” köszönhetően egyre több szakmai versenyen legyenek eredményesek tanulóink. Törekedni kell az oktatás színvonalának növelésére és arra, hogy a szakmai elméleti és gyakorlati oktatás minél szorosabb kapcsolatba kerüljön, minél inkább szolgálja a folyamatosan változó munkaerő- piaci elvárásokat. Nem csak az oktatott tananyagnak, hanem pedagógiai módszereinknek is alakulnia kell a XXI. századi elvárásokhoz.
- A tanítási év
- A 2025/2026. tanévben tanítási év
- első tanítási napja: 2025. szeptember 01.
- végzős évfolyamokon a tanév utolsó tanítási napja: 2026. április 30.
- utolsó tanítási napja: 2026. június 15.
- A tanítási napok száma a nappali oktatás munkarendje szerint működő
- technikumban 179
- a tanítási évben – a tanítási napokon felül – az oktatói testület a tanév helyi rendjében meghatározott pedagógiai célra négy munkanapot tanítás nélküli munkanapként használhat fel, amelyből egy tanítás nélküli munkanap programjáról – az oktatói testület véleményének kikérésével – a diákönkormányzat jogosult dönteni, egy tanítás nélküli munkanap pedig kizárólag pályaorientációs célra használható fel.
- A tanév első féléve
- 2026. január 23-ig tart.
- Az iskola 2026. január 30-ig értesíti a tanulókat, kiskorú tanuló esetén a szülőket az első félévben elért tanulmányi eredményekről.
- Tanítási szünetek
- Az őszi szünet előtti utolsó tanítási nap 2025. október 22. (szerda), a szünet utáni első tanítási nap 2025. november 03. (hétfő).
- A téli szünet előtti utolsó tanítási nap 2025. december 19. (péntek), a szünet utáni első tanítási nap 2026. január 05. (hétfő).
- A tavaszi szünet előtti utolsó tanítási nap 2026. április 01. (szerda), a szünet utáni első tanítási nap 2026. április 13. (hétfő).
- Vizsgák rendje
- Érettségi vizsgák
Őszi vizsgaidőszak:
- 2025. évi október-novemberi írásbeli érettségi vizsgák: 2025. október 10-27.
- 2025. évi október-novemberi szóbeli érettségi vizsgák:
- Középszintű szóbeli érettségi vizsga 2025. november 17-21.
- Emeltszintű szóbeli érettségi vizsga 2025. november 06-10.
Tavaszi vizsgaidőszak:
- 2026. évi május-június írásbeli érettségi vizsgák: 2026. május 04 –22.
- 2026. évi május-június szóbeli érettségi vizsgák:
- Középszintű szóbeli érettségi vizsga 2026. június 15-július 01.
- Emeltszintű szóbeli érettségi vizsga 2026. június 03-10.
- Szakmai vizsgák
A szakmai vizsgaidőszak első napja:
- Őszi vizsgaidőszak:
- 2025. október 06.
- Február- márciusi vizsgaidőszak:
- 2026. február 02.
- Tavaszi vizsgaidőszak:
- 2026. május 04.
- Országos mérések, értékelések
- A tanulók fizikai állapotának és edzettségének vizsgálata
A 2025/2026. tanévben az Nkt. 80. § (9) bekezdése és a szakképzésről szóló 2019. évi LXXX. törvény 35. § (5) bekezdése alapján országos mérés, értékelés keretében a tanulók fizikai állapotának és edzettségének vizsgálatát az iskolák – az 1–4. évfolyamon, valamint a felnőttoktatásban tanulók kivételével – a nappali rendszerű iskolai oktatásban részt vevő tanulók esetében 2026. január 11. és 2026. május 06. között szervezik meg. A mérés eredményeit az érintett iskolák 2026. június 19-ig feltöltik a Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt rendszerbe.
- Országos kompetenciamérés
A tanév során az országos mérést az alábbi évfolyamokon és mérési területeken kell lebonyolítani az Nkt. 80. § (1) bekezdése alapján, a miniszteri rendelet 11. § (1) bekezdésében meghatározottak alapján:
- 10. évfolyamon szövegértés, matematikai eszköztudás fejlődése.
A méréseket az iskoláknak a Hivatal által meghatározott ütemezés szerint kell lebonyolítaniuk. A mérésre 2026. március 23 és 2026. május 29. között kerül sor.
- Témahetek és témanapok
- a) Magyar Diáksport Napja 2025. szeptember 26.
- b) „PÉNZ7” pénzügyi és vállalkozói témahét 2026. március 02–06. között,
- c) Digitális Témahét 2026. március 23-27. között,
- d) Fenntarthatósági Témahét 2026. április 20–24. között,
A nevelési-oktatási intézmény a munkatervében meghatározott módon részt vehet a témahetekhez, témanaphoz kapcsolódó programokon, továbbá a tantervben előírt, az adott témával összefüggő tanítási órákat, valamint egyéb foglalkozásokat a témahét, témanap keretében megszervezheti
- A tanév kiemelt feladatai
- Az iskola működésének megszervezése: osztályszervezés, tantárgyfelosztás.
- Szakmai gyakorlatok eszközparkjának további fejlesztése.
- Az oktatói értékelési rendszer átdolgozása, a pozitív visszacsatolás erősítése. Kiemelt jelentőségűnek tartjuk a motiváló oktató személyiséget és a motiváló környezetet.
- A tanuló lemorzsolódás fokozatos csökkentése, egy gyermek központú, következetes, világos szabályok mentén meghatározott normarendszer kialakításával, ami nyugodt tanulási környezetet teremt.
- A lemorzsolódás csökkentése érdekében meg kell szervezni a mentorálás lehetőségét. Ki kell aknázni a korcsoportokban rejlő „közös tanulás” lehetőségét és tanári irányítás mellett önkéntes diákmentorokat kell keresni.
- Példamutató oktatói magatartással erősíteni kell az alapvető emberi értékek tiszteletét, fejleszteni a szolidaritás érzékét, egymás megbecsülését.
- Fontos feladat a tanulócsoportok összetétele miatt a differenciált oktatás. Ez a XXI. századi hatékony és eredményes oktatás mércéje, hiszen a jó oktató képes a gyermek személyiségének formálására és figyel a tanulók egyéni problémáira.
- Kiemelt feladatunk a versenyeken való részvétel. Minden oktató feladata, hogy a tanévben kiírásra kerülő versenyekre tanulókat készítsen fel. Az iskola városi és regionális megítélésén az elért eredmények sokat javítanak, ezért elvárás a nagyarányú részvétel.
- Az oktató munkát segítő alkalmazottak tevékenységének összehangolása.
- A hatékony iskolamarketing eszközeinek, módszereinek alkalmazása a beiskolázási létszámok javítása érdekében.
- Az esti felnőttképzés erősítése és népszerűsítése.
- A duális rendszer hatékony és kiterjedt integrálása.
- A leltári eszközállomány folyamatos felülvizsgálata, rendszerezése.
- Az iskolai adminisztrációs tevékenység erősítése.
- Az oktatók önfejlesztésének, továbbképzésének elősegítése.
- Az alapdokumentumok folyamatos felülvizsgálata a jogszabályi változásoknak megfelelően.